ویژگی های موتورشور باکیفیت

ویژگی های موتورشور باکیفیت

ویژگی های موتورشور باکیفیت

    • موتورشور بیرونی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    •  این سوالی هست که اکثر صاحبان خودرو و به صورت حرفه‌ای صاحبان کسب و کار مانند اتوسرویس‌ها- کارواش‌ها و دیتیلینگ‌ها می پرسند که باید به صورت حرفه‌ای پاسخ داده شود در این مقاله سعی می کنم کامل و جامع جواب این سوال را پاسخ دهم.

    • ویژگی‌های موتور شور سطح یا موتور شور بیرونی :

    • ۱) قدرت چربی زدایی عالی و قدرتمندی داشته باشد البته بصورت محلول خنثی

    • ۲)محلول موتورشور الزاما در محدوده PH خنثی باشد بنابراین اسیدی یا قلیایی مورد تایید نیست

    • ۳)با توجه به روش استفاده پاششی محلول موتورشور خطری برای انسان نداشته باشد

    • ۴)آسیب به قطعات و لوازم موتور خودرو وارد نکند

    • ۵) به رنگ و کیلر بدنه خودرو آسیب نرساند

    • ۶) باعث ایجاد سفیدک در پایان موتورشویی نشود

    • برای توضیحات تکمیلی هر ردیف را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

    • ۱)قدرت چربی زدایی محلول موتور شور بیرونی  به نوع دترجنت و کلاً فرمولاسیون بستگی دارد که با توجه به مطالب علمی بهترین حالت استفاده از محلول شوینده+حلال هست. در فاز شوینده مخلوطی از دترجنت نانونیک و دترجنت آنیونیک استفاده شود به همراه حلال مناسب موتورشویی تا کیفیت مناسب پاک‌کنندگی حاصل شود. البته  انتخاب حلال باید حساس و هوشمندانه باشد زیرا همه حلال ها بوی مشخصه خودشان دارند و اکثراً در دمای بالا تبخیر می شوند و با توجه به حرارت پوسته موتور و همچنین روش استفاده پاششی حلال مناسب برای موتورشور باید انتخاب شود. از طرفی استفاده از آب مقطر در فرمولاسیون موتور شور امری ضروری است زیرا در قدرت پاک کنندگی و چربی زدایی موثر هست و آب TDS بالا باعث کاهش قدرت  پاک کنندگی می گردد. و همچنین محلول موتور شور که با  آب شهر قابلیت انحلال دارد الزام باید در فرمولاسیون از شلات کننده مناسب استفاده شده باشد تا قدرت پاک کنندگی محلول موتورشور  کاهش پیدا نکند

    • ۲)محلول ها در این جهان به سه دسته تقسیم می شود که اسیدیته آن با شاخصی به نام PH اندازه گیری می شود این سه دسته عبارت است از:

    • ۱)محلول اسیدی با PHمحدوده بین ۱ تا ۶

    • ۲)محلول خنثی با PHمحدوده ۶ تا ۸

    • ۳) محلول قلیایی با PH محدوده ۸ تا ۱۴

    • محلول موتور شور الزاماً باید PH محدوده خنثی داشته باشد که علت آن را در پارگراف های بعدی کامل توضیح می دهم.

    • ۳)برای استفاده از محلول موتورشور بهتره پاشش با فشار انجام شود تا مواد به مولکولهای چربی نفوذ کند ولی امکان استفاده از اسپری با تریگر دستی هم وجود دارد اما به صورت حرفه‌ای با استفاده از پیستوله و فشار باد کارایی بهتری دارد به همین علت  فرمولاسیون محلول موتور شور باید به سلامتی انسان آسیبی نرساند که باز هم به مسئله PH محلول بر می گردد که باید خنثی باشد زیرا PH اسیدی و یا قلیایی برای سلامتی انسان خطرناک است البته ناگفته نماند که برترین برندهای موتور شور دنیا نیز توصیه می‌کنند نکات ایمنی از جمله استفاده از ماسک فیلترداردر روش پاششی شویندها الزاما رعایت شود.

    • در ضمن استفاده از ترکیبات ضد قارچ و کپک در محلول موتورشور خنثی که از رشد ونمو میکروارگانیسمها جلوگیری میکند بسیار ضروری و مهم هست زیرا در روش پاششی در صورت رشد سلولی قارچ و کپک در محلول موتورشور از طریق تنفس وارد ریه انسان میشود و باعث مسمومیت میگردد

    • ۴)محلول موتور شور نباید آسیبی به قطعات و لوازم موتور برساند که برای این ویژگی نیز خنثی بودن PH محلول لازم و ضروری می باشد زیرا اسیدی و قلیایی بودن باعث اکسید شدن سطح فلزات الخصوص پوسته موتور که از جنس آلومینیوم هست می گردد. به عنوان مثال بعضی از برندهای موتور شور در کشور از سود سوز آور استفاده می کنند که باعث سیاه شدن پوسته آلومینیوم موتور و در حقیقت باعث اکسید شدن فلز میشود از طرفی باعث خشک شدن لاستیک و پلاستیک های مصرفی موتور نیز می گردد ترکیبات اسیدی خورندگی زیادی دارند

    • ۵)محلول موتور شور خنثی  آسیبی به رنگ و کیلر بدنه خودرو نمی‌زند ولی اگر اسیدی یا قلیایی باشد باعث کنده شدن و بلند شدن ویا ورقه شدن رنگ بدنه خودرو می گردد در حالتی که میزان کمی از مواد اسیدی یا قلیایی در محلول موتورشور باشد باعث از بین رفتن کیلر رنگ می شود.

    • ۶)در حالتی که از سود سوز آور به مقدار زیاد در محلول موتور شور استفاده شود باعث افزایش PH تا عدد ۱۴  وقلیایی شدن می گردد که هدف از مصرف این ماده  افزایش پاک کنندگی محلول موتورشور می باشد ولی باعث ایجاد سفیدک در مرحله نهایی موتورشویی می‌گردد و ظاهر خیلی بدی را ایجاد می‌کند.ولی محلول موتورشور خنثی سفیدک نمی زند البته در موتورشور که پایه امولشن هستند اگر قبل از تکان دادن مصرف شود باعث سفیدک میشود که این ایراد با همزدن مواد و یکدست شدن آن برطرف میشود.قابل ذکر است پدیده کرمینگ در محلول امولشن باعث ایجاد سفیدک میشود که با همزدن مواد قبل از مصرف برطرف میگردد

    •  بنابراین نشانه وجود سود سوز آور در محلول موتور شور به شرح زیر است:

    • ۱)ایجاد سفیدک روی قطعات لاستیکی و پلاستیکی در پایان موتورشویی

    • ۲)سیاه شدن پوسته آلومینیومی موتور

    • ۳)پوسته کردن رنگ بدنه خودرو

    • البته ناگفته نماند پاک کنندگی محلول موتورشور حاوی مقادیر زیاد سود بسیار عالی است ولی برای موتور شویی سطح به علت آسیب های وارده مناسب نیست .

    • در پایان توصیه می‌کنم محلول موتور شور را از شرکتهای معتبر و پاسخگو تهیه کنید و از تهیه موتور شور تولیدی های زیر پله ای به شدت خودداری کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + نوزده =